rijden met koud weer

Renault 5 E-Tech Electric
Plaats reactie

Topic author
DeKroniek
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 39
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 apr 2025
Laatste bezoek: 07 nov 2025 11:45
Actief als: particulier

rijden met koud weer

Bericht door DeKroniek »

Het slechtere weer komt eraan. En ik merk dat het verbruik omhoog schiet. Nu vraag ik me af of er iets te doen is om dit te voorkomen. Ik lees wel eens over het opwarmen van de accu. Maar klopt dat en zo ja, hoe dat te doen.

Andere tips bij rijden koude temperaturen zijn welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jasper79
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 87
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 15 feb 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:16
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door Jasper79 »

Ik gebruik de lucht verwarming minimaal, enkel als de ruiten gaan beslaan zet ik de ventilator aan op Lo en stand 1 of 2, geen AC aan. Stoel en stuurverwarming aan.

Verder is het niet anders, het is een EV en dus geen restwarmte om te gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DeKroniek
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 39
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 apr 2025
Laatste bezoek: 07 nov 2025 11:45
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door DeKroniek »

verbruik lijkt me eerder afhankelijk van de temperatuur van de accu, niet van het interieur.
Maar, ik heb er dus weinig verstand van en ben dus benieuwd of klopt wat ik denk en zo, hoe ik dan de accu voorverwarm. Interieur maakt me niet uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jasper79
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 87
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 15 feb 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:16
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door Jasper79 »

Interieur verwarmen komt door de warmtepomp die zijn energie eveneens uit de batterij haalt en dus is er minder energie over om kilometers te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DeKroniek
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 39
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 apr 2025
Laatste bezoek: 07 nov 2025 11:45
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door DeKroniek »

ik heb het idee dat we wat langs elkaar praten.
Is mijn vraag te onduidelijk?

Laat ik het anders zeggen: is er een manier om zuiniger te rijden als het koud weer is (en dan niet langzamer rijden :))

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jasper79
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 87
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 15 feb 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:16
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door Jasper79 »

Ik snapte inderdaad niet wat je gedachten achter het opwarmen van de batterij is.

Enige manier om meer kilometers uit de batterij halen is zo min mogelijk energie voor andere dingen eruit halen zoals verwarming van interieur, stoel en stuur.

En om langzaam te accelereren, eventueel dat scherm met het blaadje voor te zetten en proberen binnen het groen te blijven, dus niet je maximale snelheid verlagen maar wel de manier waarop je die bereikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DeKroniek
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 39
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 apr 2025
Laatste bezoek: 07 nov 2025 11:45
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door DeKroniek »

Even chatgpt erbij gehaald en die zzegt bijvoorbeeld:
Een accu die rond de 20–25 °C is, zit in zijn “comfortzone”. Dan:
werkt de chemie optimaal,
wordt energie beter omgezet in aandrijving,
en kan de regeneratie (terugwinning bij afremmen) maximaal functioneren.
➡️ Dat betekent: minder verbruik en een constanter rijgedrag.

De vraag is dus of er in de renault een optie is om, voor vertrek, de accu te verwarmen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



S01
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 jun 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:51
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door S01 »

Auto voorverwarmen warmt bij de meeste EV's ook de accu op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jasper79
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 87
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 15 feb 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:16
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door Jasper79 »

Ik betwijfel of dit daadwerkelijk een verschil maakt, zodra je energie gaat vragen warmte de batterij al op en dus is hij vrij snel op bedrijfstemperatuur.

Ik denk dat opwarmen net zoveel kost of meer dan de besparing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DeKroniek
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 39
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 apr 2025
Laatste bezoek: 07 nov 2025 11:45
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door DeKroniek »

Betwijfel en Denk klinken niet zeker. Ik was vooral benieuwd of iemand het ook weet, of er ervaring mee heeft.

En ik ben dan ook benieuwd of de renault 5 ook de accu opwarmt als de auto wordt verwarmd. Want is de renault net als 'de meeste EV's'?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



S01
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 04 jun 2025
Laatste bezoek: 05 nov 2025 12:51
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door S01 »

De winst zit vooral bij voorverwarmen aan de laadpaal, aangezien het dan al rijdend range oplevert, want de auto is dan meer efficient vanaf het begin. De energie die het kost haal je uit je huis i.p.v. kilometers range.
Laatst gewijzigd door Pepone op 05 nov 2025 13:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Reageert u op het laatste bericht? Dan graag hieronder bij ‘Snelle reactie’ of ‘Plaats reactie’.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 2007
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 09 nov 2025 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: rijden met koud weer

Bericht door Pepone »

En ik merk dat het verbruik omhoog schiet.
Het verbruik is niet het grootste probleem.
De accu heeft onder een bepaalde temperatuur minder vermogen.
Dat is een vast staand gegeven bij deze batterijen.
Iedere EV heeft hier last van.

Bij mijn Zoë scheelt het met winterse temperaturen zo'n 100 km actieradius.
En het gebruik van de verwarming maakt niet zo heel veel verschil.

Ik heb er mee leren leven.

Bij sommige laadapps kan je de batterij voorverwarmen.
Die verwarmd dan uit de paal.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Batterijkoop (52 kWh)
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



KDrive
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 37
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 01 mei 2025
Laatste bezoek: 06 nov 2025 11:42
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door KDrive »

Ik rij gewoon met de verwarming op 18 via de voorruit (geen lucht over mijn handen) met stoelverwarming aan, is warm zat met m'n winterjas aan. Stuurverwarming doe ik altijd even kort tot het stuur warm is, anders wordt het stuur wel erg warm. Start een minuut of 2 van te voren ook altijd even de climate control op via de app. Voor de rest rij ik niet anders dan normaal, verbruik kan je toch weinig aan doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



maarten916
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 124
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 13 nov 2024
Laatste bezoek: 06 nov 2025 20:59
Actief als: particulier

Re: rijden met koud weer

Bericht door maarten916 »

Ik vraag me af wat de topic starter bedoeld met het verbruik dat nu plotseling omhoog schiet nu het kouder wordt. Hoeveel hoger is dat verbruik?
Het is logisch dat je met een EV 's winters een hoger verbruik hebt dan zomers..
Als ik naar het verbruik van mijn R5 kijk valt het me niet tegen hoor. Een paar weken geleden zat ik gemiddeld rond de 15,5 Kw/100km. Ik rij best wel pittig, in comfort en zet niet altijd de AC aan. Ik rij in de stad, buitenwegen en snelweg. Snelweg meestal zo rond de 110.
De laatste 2 weken doe het bewust wat rustiger aan. De auto staat nu in Eco waardoor die automatisch een stuk tammer rijd. Vanmiddag zag ik een verbruik over die 2 weken van 12.9 Kw/100km. Heel netjes dus.
Uit ervaring (5 jaar Nissan Leaf) weet ik dat het af en toe even schrikken is. Zo reed ik ooit op een koude en natte winterdag, met veel tegenwind naar huis met een verbruik van ruim 21Kw/100Km. Het gemiddeld verbruik van de Leaf over 5 jaar kwam uiteindelijk uit op 13,9 Kw/100Km. Toch weer heel netjes dus.
Kortom; verbruik moet je over een langere periode bekijken en er mee leren leven dat het af en toe even schrikken is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht