Nostalgie op Wielen: Renault’s R4 en R5 herleven als Elektrische Juweeltjes in Frankrijk
In een opmerkelijke samenwerking met het Franse R-Fit biedt de autofabrikant retrofit-kits aan voor zijn klassieke modellen. Binnenkort wordt het zelfs mogelijk om zo’n kit aan te schaffen voor de eerste generatie Twingo.
Retrofitting, waarbij de traditionele verbrandingsmotor van een bestaande auto wordt vervangen door een elektrische aandrijflijn, opent de deur naar het blijven gebruiken van deze voertuigen zonder beperkingen, met name in stedelijke gebieden. Deze praktijk heeft al bewezen succesvol te zijn in andere landen, en in Frankrijk is dit al een gevestigde trend. Het valt op dat bepaalde autofabrikanten, waaronder Stellantis en nu ook Renault, deze beweging omarmen.
Betaalbaar alternatief
Terwijl Stellantis zich richt op het elektrificeren van bestaande bedrijfsvoertuigen, heeft Renault haar aandacht gericht op enkele van haar geliefde klassiekers. Hoewel we nog moeten wachten op volledig nieuwe elektrische modellen zoals de R4 en R5, kunnen de originele exemplaren en zelfs de eerste generatie Twingo nu worden omgebouwd naar elektrische aandrijving. Hoewel sommige liefhebbers wellicht enige aarzeling voelen, biedt deze (omkeerbare) conversie een kans om deze modellen nieuw leven in te blazen en mogelijk een breder publiek aan te spreken.
In tegenstelling tot de kosten voor het retrofitten van een originele Mini door BMW, zijn de prijzen voor de Renault-modellen toegankelijker. Renault werkt samen met het Franse R-Fit, dat al retrofit-kits aanbiedt voor de Citroën 2CV. Het bedrijf beschikt over een netwerk van werkplaatsen in Frankrijk waar de ombouw kan worden uitgevoerd. Voor de R4 is dit al mogelijk, terwijl de R5 vanaf september 2023 beschikbaar zal zijn en de Twingo op een later tijdstip. De prijs voor het omzetten van de R4 bedraagt €11.900, inclusief montage, waarbij rekening is gehouden met de subsidie die de Franse overheid biedt.
Bescheiden bereik van 78 km, momenteel alleen beschikbaar in Frankrijk
De gebruikte batterijen zijn van het type LiFePo4 (Lithium-ijzerfosfaat) en hebben een bescheiden capaciteit. Met een batterij van 10,7 kWh kan de R4 officieel 78 km afleggen tussen twee laadbeurten. Opladen kan met een standaard 220 V stopcontact of een Type 2 stekker en duurt 3 uur en 30 minuten. Het motorvermogen, met een piek van 48 kW (14,5 kW continu), is vergelijkbaar met de originele aandrijving.
Momenteel is de dienstverlening van R-Fit alleen beschikbaar in Frankrijk. In theorie is het echter mogelijk om een omgebouwde auto, die opnieuw is gehomologeerd en geregistreerd in Frankrijk, ook in andere landen te laten registreren. De populariteit van deze elektrische retrofits neemt wereldwijd toe, en het zou niet verbazen als deze trend zich ook elders verspreidt.