Laatste update : 11 Oktober 2023 – defecte YouTube gefikst & nieuwe foto’s
De ventilator van bijvoorbeeld de Renault Scenic II vertoont vaak problemen. In sommige gevallen merk je dat niet alle snelheden geselecteerd vanaf het dashboard werken of soms slechts sporadisch, of de ventilator staat alleen nog maar volle kracht te blazen. Meestal stopt de ventilator helemaal met werken. Natuurlijk is de eerste stap om de zekeringen te controleren. Als de zekeringen in orde lijken te zijn, is de enige oplossing vaak om naar de ventilatorsnelheidsregelaar te kijken (soms ook wel de ventilatorweerstand genoemd).
De eenvoudigste en duurste manier is om de garage te bellen en hen de reparaties te laten uitvoeren. Maar als je enigszins handig bent, kun je het zelf doen en in iets meer dan een uur tijd en waarschijnlijk voor slechts een paar euro.
Hoe verwijder je de ventilatorregelaar van de Renault Scenic II?
Stel dat je besluit om het zelf te repareren, dan moet je diep achter het dashboard van je auto duiken. Er zijn verschillende topics over op Renaultforum, afhankelijk van welk model Renault je precies hebt, maar onderstaande video geeft een idee hoe dit te doen met een Scenic II
In deze (vernieuwde) video ziet het er wat desastreuzer uit dan het allemaal is, maak je niet te veel zorgen.
Hoe test je of de ventilatorregelaar defect is?
Zodra je de weerstand in handen hebt, raad ik je aan om eerst te controleren of dit de oorzaak van het probleem is. Wie weet kunnen er andere redenen zijn waarom de ventilator niet werkt, zoals een defecte ventilatormotor, enzovoort. Om dit te controleren, verwijder je de plastic kap van de ventilatorweerstand en verbind je twee draden met een dikke draad, zoals op de onderstaande foto.
Nadat je die twee pinnen hebt overbrugd, monteer je de weerstand en sluit je deze aan op je auto – monteer het paneel nog niet. Zet het contact aan en je ventilator moet altijd op maximale snelheid draaien. Als je dit resultaat krijgt, kun je er zeker van zijn dat de ventilatorregelaar defect is en kun je verdergaan.
Je kunt de regelaar vervangen door een nieuwe, die tussen de € 30 en € 100 kost, en dan zou je nog steeds veel geld besparen vergeleken met wat de garage je in rekening zou brengen. Maar als je tijd en geduld hebt, kun je proberen meer te besparen. Je kunt de belangrijkste transistor (MOSFET) in het circuit vervangen, die waarschijnlijk defect is. De transistor kost ongeveer € 3, en als het lukt, kost je reparatie praktisch niets. Een plek om een dergelijke transistor te kopen is bijvoorbeeld Conrad.nl , maar zelfs Amazon verkoopt ze als je daar al een account hebt en geen nieuwe wilt aanmaken bij Conrad.
Hoe vervang je de transistor in de ventilatorregelaar?
Allereerst moet je de oude transistor verwijderen, die aan het aluminium koelblok is bevestigd. Verwijder de clip en desoldeer deze met een desoldeerdraad (pas op met een soldeerzuiger, omdat deze elektrostatische ontlading kan veroorzaken en MOSFET kan beschadigen). Gebruik een krachtige soldeerbout, omdat er behoorlijk wat thermische massa is, vooral op het middelste transistorpootje. Ik heb een soldeerbout van 100W gebruikt, beetje overkill, kan je het met minder dan is dat eigenlijk beter.
De gedesoldeerde MOSFET-transistor zal waarschijnlijk een HUF75344G3 zijn, een vermogens-MOSFET met de belangrijkste kenmerken: 55V, 75A en 8mΩ doorlaat-weerstand in open toestand. Het wordt geleverd in een TO-247 behuizing. Je kunt het vervangen door dezelfde transistor of iets vergelijkbaars zoeken. De spanning en stroom mogen hoger zijn. De weerstand hetzelfde of kleiner zijn. Een voorbeeld, de IRFP064N is een uitstekende vervanging met dezelfde maximale spanning van 55V, dezelfde weerstand van 8mΩ, maar met een hogere toegelaten doorlaatstroom van 110A, wat een veiligere marge biedt ten opzichte van de originele 75A, en tevens een hogere temperatuur tolerantie van 175 graden Celsius ten opzichte van de originele 150 graden Celsius.
Voordat je de transistor plaatst, breng je een klein beetje thermische pasta aan op de plaats waar deze in contact komt met het aluminium koelblok, en alvorens te solderen, zorg ervoor dat de transistor goed wordt beschermd tegen elektrostatische ontladingen. Ideaal gezien zou je een geaarde elektrostatische polsband en een geaard elektrostatisch mat moeten gebruiken. Als je deze niet hebt, probeer dan de transistorpinnen niet aan te raken tijdens het hanteren. Zelf gebruik ik rubberen wegwerphandschoenen van de Action.
Thermische pasta die uitdroogt, geleid de warmte niet meer goed, waardoor de Mosfet te heet kan worden en wederom stukgaat.
Nadat het onderdeel is gesoldeerd en bevestigd, monteer je de plastic kap en test je deze in je auto om te zien of het werkt. Als de ventilator weer naar verwachting werkt, monteer het dan weer op de juiste plek, vervolgens alle paneelonderdelen en geniet van het resultaat.