zaterdag, november 23, 2024
Renault nieuwsSport

Renault Sport Formula One Team onthult zijn eenzitter voor 2018

  • Renault Sport Formula One Team trekt de sluier van de Renault R.S.18
  • De nieuwe bolide zal de positieve spiraal van de renstal voortzetten
  • Nico Hülkenberg en Carlos Sainz zitten opnieuw achter het stuur
  • Jack Aitken promoveert tot derde piloot en reservepiloot
  • Nico, Carlos en Jack krijgen het gezelschap van Artem Markelov, de nieuwe test- en ontwikkelingspiloot
  • Renault Sport Formula One Team is er trots op te worden ondersteund door tal van partners, waaronder BP Castrol, Infiniti, MAPFRE en RCI Bank, maar ook Microsoft, EURODATACAR, Estrella Galicia, Bell & Ross, Tmall en nog veel anderen

Tijdens de voorstelling van de Renault R.S.18 vandaag konden de fans van Renault Sport Formula One Team de eenzitter ontdekken die de kleuren van het team zal verdedigen. Dankzij speciaal voor de gelegenheid ontwikkelde tools kregen ze een fraai hologram te zien, waarna ze de lijnen en zwart-gele livrei vanuit alle hoeken konden bestuderen.

De Renault R.S.18 is het derde chassis dat door Renault Sport Formula One Team werd ontwikkeld sinds zijn terugkeer als officiële renstal in de F1 in 2016. De R.S.18, die een doorontwikkelde en gesofistikeerde versie van de wagen uit 2017 is, kreeg een herwerkte ophanging en betere aerodynamica. Zichtbaarder zijn de “halo”, de nieuwe verplichte cockpitbeschermer, en een nieuwe motorkap om aan het technische reglement voor 2018 te voldoen.

De Renault R.E.18-krachtbron, een V6 van 1,6 liter met turbocompressor, zal de R.S.18 aandrijven. Tijdens een geslaagd testprogramma in Viry-Châtillon werden de prestaties van de motor gemaximaliseerd en de betrouwbaarheid verbeterd. Het reglement laat immers slechts drie verbrandingsmotoren (ICE), twee MGU-K’s en twee batterijen toe per seizoen.

De R.S.18 werd gezamenlijk ontwikkeld door de teams in Enstone (Verenigd Koninkrijk) en Viry-Châtillon (Frankrijk). Vorig jaar werden grote verbeteringen doorgevoerd in Enstone, meer bepaald aan de CFD-supercomputer, de windtunnel, de controlekamer van het raceteam, de testbanken voor versnellingsbakken, de machinewerkplaats en het studiebureau, dat uitgebreid werd. Deze investeringen hebben hun eerste vruchten afgeworpen: Renault Sport Formula One Team eindigde zesde in het constructeurskampioenschap, na een negende plaats in 2016.

“Renault Sport Formula One Team wil voortbouwen op het formidabele succes van Renault in zijn sporttak,” aldus Jérôme Stoll, President van Renault Sport Racing. “In 2017 bewezen we dat we op de goede weg zijn. We zijn een renstal in volle ontwikkeling. We hebben twee gretige en talentvolle piloten. We hebben Enstone nieuw leven ingeblazen en ons personeelsbestand groeide al met meer dan 35%. Tot dusver vertaalden onze inspanningen zich in succes op het circuit.

Vorig jaar gingen we van de negende naar de zesde plaats in het kampioenschap en we mogen ook niet vergeten dat we het jaar afsloten met de op drie na snelste auto op de grid. “

“Dat ons programma op amper twee jaar tijd een succes werd, bewijst de ernst van het project sinds de oprichting van de renstal en het werk van Cyril en de voltallige teams van Renault Sport Racing. Ik hoop dat we in ons derde seizoen een stap dichter bij ons langetermijndoel zullen komen: winnen en strijden om de wereldtitels. “

“Het vorige seizoen was in tal van opzichten een succes,” voegde Cyril Abiteboul, Algemeen Directeur van Renault Sport Racing, eraan toe. “Het was het tweede jaar van ons herstel, waarin we opnieuw een stap in de richting van onze langetermijndoelen zetten. In 2016 hielden we ons vooral bezig met rekruteren, investeren en nieuwe partners, talent en medewerkers vinden, terwijl we aan ons imago werkten. In de loop van 2017 boekten we vooruitgang op tal van domeinen. We gingen van de negende naar de zesde plaats in het kampioenschap en waren regelmatig het op drie na sterkste team. Hieruit blijkt onze dynamiek, onze vastberadenheid en onze inzet voor dit zeer ambitieuze project. Zo zetten we een grote stap in de richting van ons streefdoel: de beste renstallen uitdagen. “

“Dit jaar hebben we alle reden om positief te zijn. We hebben twee getalenteerde en ambitieuze piloten. Vorig jaar gaf Nico ons precies wat we nodig hadden: zijn ervaring, zijn kennis en zijn kwaliteiten als leider op het circuit en daarbuiten. Carlos kwam er aan het einde van het seizoen bij. Hij zorgde voor een frisse wind en won ook enkele kostbare punten. Anders waren we niet op die plaats geëindigd. “

“Ons hoofddoel is verder te evolueren op het vlak van resultaten. We willen laten zien dat we op elk vlak kunnen evolueren: krachtbron, chassis, bedrijfsstructuur en piloten. Alles moet verbeteren en we moeten verder groeien. Dit willen we op verschillende manieren laten zien: ten opzichte van onze rechtstreekse concurrenten, het verschil met de leiders, zonder onze fans te vergeten en het respect dat ons team zal afdwingen met zijn gedrag op het circuit en daarbuiten. “

Nico Hülkenberg en Carlos Sainz zullen de Renault R.S.18 besturen. De twee piloten staan te popelen om hem te ontdekken tijdens de eerste tests in Barcelona van 26 februari tot 1 maart.

“In Enstone kon ik zien hoe hard er aan de R.S.18 en zijn ontwikkeling wordt gewerkt,” aldus de 30-jarige Nico Hülkenberg. “Ik ben echt enthousiast. Met de nieuwigheden in verband met de krachtbron uit Viry erbij, ziet het er goed uit voor de toekomst! Ik ben optimistisch en heb er alle vertrouwen. We zijn op de goede weg. Dit jaar willen we de vruchten plukken van onze inspanningen van vorig jaar. In 2017 moest ik nog wennen, maar nu sta ik in de startblokken. Ik heb een goed voorgevoel. De voorbije winter hebben we hard gewerkt, en hard werk werpt vaak vruchten af. Ik kan niet wachten om er aan te beginnen, zet mij maar achter het stuur! “

De 23-jarige Carlos Sainz, die eind 2017 het team vervoegde, staat ook te popelen. “We beginnen het nieuwe jaar door iedere dag nog harder te werken dan de vorige, om deze positieve dynamiek voort te zetten. Het hoofddoel is uiteraard een stap vooruit te zetten als piloot en als team. Het is moeilijk te voorspellen hoe groot die stap zal zijn, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb deze winter alles gegeven en ik weet dat iedereen dat ook heeft gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat ons een spannend jaar te wachten staat. “

Dit jaar krijgen Nico en Carlos het gezelschap van Jack Aitken, die bevorderd werd tot derde piloot en reservepiloot. Jack, die lid is van de Renault Sport Academy sinds de oprichting ervan, zal zijn rol in de F1 cumuleren met een seizoen in het Formule 2-kampioenschap van de FIA. “Ik kan niet geloven dat ik de derde piloot en reservepiloot ben,” aldus de 22-jarige Brits-Koreaanse piloot. “Ik weet nog niet wat dit allemaal inhoudt, maar ik zal alleszins nauwer betrokken worden bij de renstal. Tegen de eerste testritten in Barcelona zal ik meer weten. Dan zal ik meer contact hebben met Nico en Carlos, en van hen kunnen leren terwijl ik het raceteam, de ingenieurs en de organisatie aan het werk zie. Als ze me dat vragen, zou het uiteraard een plezier zijn om achter het stuur plaats te nemen, maar ik hoop dat alles goed zal gaan met Nico en Carlos! Voorlopig moet ik me vooral verder ontwikkelen. “

Artem Markelov, de nieuwe test- en ontwikkelingspiloot, zal het team ondersteunen met zijn ontwikkelingswerk in de simulator te Enstone. Gelijklopend hiermee zal de Rus een seizoen lang in de F2 rijden. “Ik ben zeer blij dat ik de test- en ontwikkelingspiloot voor Renault Sport Formula One Team ben,” aldus Artem. “Renault is een grote naam in de F1. Deel uitmaken van deze renstal is een belangrijke stap in mijn carrière. Dit jaar ga ik veel luisteren, leren en elke kans grijpen die zich voordoet. Ik ben hen dankbaar voor deze kans. Afgelopen winter heb ik me voorbereid op dit lange seizoen door tests en races te combineren in het Formule 2-kampioenschap van de FIA met Russian Time. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan en met het seizoen te beginnen. “

Seizoen 2018 begint op 25 maart in Melbourne (Australië). Vóór die datum zullen de verschillende teams twee testsessies van vier dagen houden op het circuit van Barcelona-Catalunya (Spanje).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *