RENAULT forum

De Zin en Onzin van het Hamsteren van Benzine vóór een Accijnsverhoging

Op 1 juli 2023 zal de accijns op benzine met 17 cent omhoog gaan, wat voor veel automobilisten een extra financiële last met zich meebrengt. Dit nieuws kan mensen aanmoedigen om hun tank nog snel vol te gooien voordat de prijsstijging van kracht wordt. Hoewel het hamsteren van benzine op het eerste gezicht zinvol lijkt, zijn er ook enkele tegenargumenten die de zin ervan in twijfel trekken.

Zinvol is het zeker om je tank vol te gooien voordat de accijnsverhoging van kracht wordt, omdat je zo kunt voorkomen dat je extra geld uitgeeft aan brandstof. Door vooraf te tanken tegen de huidige lagere prijs, bespaar je op de korte termijn kosten die anders door de hogere accijns zouden worden veroorzaakt. Dit kan vooral handig zijn voor mensen die veel rijden en regelmatig moeten tanken.

Echter, een gemiddelde auto heeft een tankinhoud van ongeveer 45 liter. Als je tank bijna leeg is en je deze volledig vult voordat de accijnsverhoging van kracht wordt, kun je inderdaad 45 * 17 cent (€ 7,65) uitsparen. Maar gezien de wachtrijen bij tankstations, mag je je afvragen of de besparing de moeite waard is. De tijd en moeite die je steekt in het in de rij staan, met draaiende motor, kunnen soms zwaar opwegen tegen de besparingen. En dan gaan we er van uit dat de tank geheel leeg was en volgetankt moest worden.

Het hamsteren van benzine is een reactie op de angst voor stijgende prijzen en economische onzekerheid, en daarmee meer psychologisch van aard. Door nu te handelen, voelen mensen zich in controle over hun financiële situatie en denken ze dat ze een ‘slimme zet’ maken. Brandstofprijzen zijn complex en afhankelijk van talloze factoren, waaronder internationale markten en geopolitieke gebeurtenissen.

Bovendien is het goed mogelijk dat de eerdere accijnsverlaging waarvan we hebben geprofiteerd als consumenten, door de benzinehandelaren in hun eigen zakken is verdwenen, zoals in Duitsland gebeurde. Na verloop van tijd kunnen brandstofprijzen daarbij opnieuw dalen, niet vanwege de accijnsverhoging, maar door veranderingen in de vraag en het aanbod.

De kern van het probleem van dure benzine en olie ligt dieper dan alleen de accijnstarieven. De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de vraag naar olie wereldwijd hebben een aanzienlijke invloed op de prijzen. Om op de lange termijn hogere brandstofkosten aan te pakken, is het bevorderen van duurzame alternatieven en energie-efficiëntie van cruciaal belang.

In conclusie, het hamsteren van benzine vóór een accijnsverhoging kan op korte termijn enige financiële voordelen bieden, maar is voornamelijk psychologisch gemotiveerd. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de prijzen van brandstof worden beïnvloed door talloze factoren, en dat langetermijnoplossingen nodig zijn om de problemen van dure benzine en olie aan te pakken. Het stimuleren van duurzame energiealternatieven en het bevorderen van efficiënt gebruik van brandstoffen kunnen uiteindelijk een grotere impact hebben op onze portemonnee en het milieu.

Mobiele versie afsluiten