Renault heeft voor de Autosalon van Parijs een bijzondere restomod onthuld van de klassieke Renault 17. De auto is een modern eerbetoon aan het origineel uit de jaren ’70, maar met flinke aanpassingen die hem geschikt maken voor de 21ste eeuw. De carrosserie is 17 cm breder en voorzien van grote, moderne velgen. De kenmerkende ronde koplampen zijn vervangen door rechthoekige exemplaren, wat hem een strakkere, hedendaagse uitstraling geeft.
De restomod van Renault gaat verder dan alleen uiterlijke aanpassingen. Het interieur is compleet vernieuwd, maar behoudt een retro vibe door het gebruik van originele kleuren en materialen die doen denken aan de jaren ’70. Ontwerper Ora Ito heeft een ontwerp afgeleverd dat het verleden eer aandoet, maar toch modern aanvoelt. Er zijn elementen zoals stoffen bekleding en kleurenpaletten toegepast die duidelijk verwijzen naar het tijdperk waarin de Renault 17 oorspronkelijk op de markt kwam.
Onder de motorkap is de verandering nog groter: de klassieke verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor die 270 pk levert aan de achterwielen. Dit maakt van de Renault 17 restomod een snelle en milieuvriendelijke wagen, zonder in te boeten op stijl en karakter. Door het gebruik van een koolstofvezel carrosserie is het gewicht beperkt tot 1.400 kg, wat hem relatief licht maakt voor een elektrische auto van deze grootte.
Ondanks alle moderne technologieën blijft het bij deze unieke auto helaas bij een eenmalig project. Hoewel er geen plannen zijn om de restomod in productie te nemen, biedt het een fascinerende blik op hoe klassieke modellen opnieuw vormgegeven kunnen worden voor een nieuwe generatie.
De Renault 17 restomod is een ware blikvanger en een knipoog naar het rijke verleden van het merk, terwijl hij een toekomstgerichte draai geeft aan een iconische klassieker.
Dit artikel is een bewerkte versie van een origineel stuk geschreven door Machielvdd. Het originele artikel is te vinden [hier]