De befaamde Renault 5 maakt zijn comeback, maar ditmaal als elektrisch voertuig met een prijskaartje van 25.000 euro
Op de Autosalon van Genève heeft Renault het eigentijdse model van de iconische Renault 5 onthuld. Net als zijn klassieke voorganger uit de jaren 70 is dit model bedoeld om betaalbaar te zijn en dus toegankelijk voor een breed publiek. Er is echter één belangrijk verschil: het nieuwe model is volledig elektrisch.
De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, zoals hij officieel wordt genoemd, behoudt onmiddellijk zijn herkenbare originele kenmerken, maar het retro-ontwerp heeft ook duidelijk moderne accenten. In Renaults huidige modellenreeks volgt hij de elektrische Zoe op, die sinds 2012 verkrijgbaar is. De nieuwe Renault 5 heeft een lengte van 3,92 meter, wat zestien centimeter korter is dan de Zoe en negen centimeter korter dan de Clio.
Een elektromotor, afgeleid van de motor in de Megane E-Tech, drijft de voorwielen aan. Deze motor is beschikbaar in drie varianten met respectievelijk 95, 120 of 150 pk. De laatste variant wordt geleverd met een accupakket van 52 kWh, waarmee een rijbereik van ongeveer 400 kilometer mogelijk is. De andere twee varianten hebben drie modules en een accucapaciteit van 40 kWh, wat in theorie goed is voor zo’n 300 kilometer.
De goedkoopste variant met 95 pk ondersteunt geen snelladen. Hierdoor kan de stap naar de 120 pk-motor voor veel kopers aantrekkelijk zijn. Met deze motor kan de auto bij een snellaadstation 80 kW laden, waardoor het kleinere accupakket net zo snel kan worden opgeladen als het 52-kWh accupakket, maar dan met maximaal 100 kW. Bovendien kunnen deze versies worden ontladen voor functies zoals Vehicle-to-Load en Vehicle-to-Grid, waardoor de Renault 5 daadwerkelijk kan worden gebruikt om andere apparaten op te laden, zoals een e-bike, of als energiebuffer voor bijvoorbeeld een huis met zonnepanelen. Dit vereist echter wel de juiste infrastructuur en energieleverancier.
De nieuwe Renault 5 biedt niet veel ruimte achterin voor een volwassene. De zitruimte is net voldoende, maar vanwege de hoge vloer en beperkte beenruimte is het niet echt comfortabel. De bagageruimte van 326 liter is echter bruikbaar, maar blijft achter bij andere compacte Renault-modellen zoals de Zoe en de Clio. Er is geen bagageruimte aan de voorkant (‘frunk’), maar de Renault 5 kan wel een aanhanger trekken met een maximaal gewicht van 500 kg.
Het interieur van de nieuwe Renault 5 is van hoogwaardige kwaliteit, net als het exterieur. Enkele knipogen naar het verleden zijn onder meer de sportstoelen die lijken op die van de 5 Turbo, het ruitmotiefje in het hemeltje en de verticale stiksels aan de passagierszijde van het dashboard. Toch heeft het interieur een moderne uitstraling, met voldoende fysieke knoppen waardoor de auto gemakkelijk te bedienen is.
Twee 10-inch schermen bieden toegang tot het infotainmentsysteem van Android Automotive, dat speciaal voor dit nieuwe model een speelse uitbreiding heeft gekregen. Zo is er een ‘avatar’ genaamd Reno, waarmee verschillende taken kunnen worden uitgevoerd.
Bij de lancering is de Renault 5 verkrijgbaar in de Techno- en Iconic-uitvoeringen, die beide ongeveer even compleet zijn maar verschillen in uitstraling. De basisversie zal later worden uitgebracht en mist onder meer het Google-systeem, maar met een startprijs van ongeveer 25.000 euro is het een aantrekkelijke keuze. De prijzen van de duurdere uitvoeringen worden later dit jaar bekendgemaakt, aangezien de nieuwe Renault 5 in september met prijskaartje en al bij de dealer zal verschijnen.
De Renault 5 maakte zijn debuut in 1972 en verdiende door zijn enorme verkoopaantallen en herkenbare uitstraling met recht de titel ‘icoon’. In 1984 werd de tweede generatie geïntroduceerd, bekend als de ‘Supercinq’, die veel kenmerken van de originele 5 leende maar toch volledig nieuw was. Deze versie bleef populair tot ver in de jaren 90 en werd zelfs nog enige tijd naast zijn opvolger, de Clio uit 1990, verkocht. Het ontwerp van de nieuwe Renault 5 is geïnspireerd op zowel de originele 5 als de latere Supercinq, met enkele elementen van de sportieve 5 Turbo uit de jaren 80.