Op 27 augustus gaat de grote Prijs van Francorchamps 2017 van start na een verplichte zomerstop van 3 weken. 3 weken zonder ontwikkelingen dus we gaan van start met nagenoeg dezelfde techniek als die in de GP van Hongarije maar nu op een circuit met een heel andere karakteristiek; focus op snelheid, niet op bochtvastheid. In Hongarije leek Renault met het eigen team en de klantenmotoren van Tagheur voor Red Bull goed op weg. In Hongarije zat Max zat Bottas in het laatste deel op de hielen na zijn onfortuinlijke start, dat gaat in Francorchamps anders worden.
Progressie is toch aanwezig met name Nico Hulkenberg presteert verrassend goed nadat de auto in Hongarije met een nieuwe vloer voor de dag kwam. Daar zit toch een geheim, Ferrari is door de FIA verplicht om hun bodemplaat te versterken na klachten over een al te flexibele vloer. het is dus niet alleen om de motor te doen.
De geluiden dat Renault met een nieuwe motor komt worden zeker niet bewaarheid. Een nieuwe motor tijdens een F1- seizoen brengen is onrealistisch. Continue verbeteringen aan de motor moeten het doen. Vooral moet gedacht worden aan engine mapping, dus software matige verbeteringen. dat dat een delicaat klusje is, bleek uit de verrichtingen van het mercedes team; bij de auto van Lewis gingen ze een stapje te ver en Lewis zat met storingen en een te snel noodzakelijke vervanging van componenten. Het is algemeen bekend dat Mercedes hier ver voorloopt op de concurrentie. Het knopje in de kwalificatie vind hier zijn oorsprong. De vraag is of ze bij Renault dat knopje dit seizoen nog gaan vinden.