zondag, december 8, 2024
Z.E. Zero Emision

ENGIE lanceert het eerste deelnetwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen in België: WE-EV.

WE-EV wil tegen eind 2018 500 laadpunten uitrollen. ENGIE bundelt de krachten met BMW en Renault om de installatie van dat netwerk te versnellen.
  • WE-EV is in België het eerste deelnetwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen bij bedrijven. De laadpalen worden bij bedrijven die lid zijn geïnstalleerd op plaatsen die toegankelijk zijn voor WE-EV-community.
  • Voortaan kunnen bestuurders van elektrische voertuigen die lid zijn van het WE-EV-netwerk hun voertuig opladen tijdens hun afspraken op verplaatsing. WE-EV staat in voor het beheer van de laadbeurten en de facturering van de opgeladen elektriciteit onder de WE-EV-leden.
  • ENGIE werkt samen met BMW en Renault om de invoering van WE-EV te versnellen. Met die samenwerking streeft WE-EV ernaar om tegen eind 2018 500 laadpunten te installeren op het Belgische grondgebied.

Een vergroening van de Belgische bedrijfswagenparken is essentieel om de uitstoot van CO2 en fijn stof te verminderen. Het grote aantal bedrijfswagens in ons land is een opportuniteit om de conversie van het wagenpark te versnellen. Maar de opmars van elektrische voertuigen wordt afgeremd door de vrees rond de autonomie van de wagens en het gebrek aan laadpunten. WE-EV is van plan laadpalen aan te bieden in industrie- of handelszones, daar waar de gebruikers van bedrijfswagens meestal overdag naartoe rijden.

Voortaan kan WE-EV een of meerdere palen installeren bij ondernemingen de elektrische mobiliteit willen bevorderen. Die worden dan lid van het WE-EV-netwerk en stellen hun laadpalen ter beschikking aan de andere leden van het netwerk.

Door middel van een elektronisch platform verzorgt WE-EV het beheer van de laadbeurten en de facturering van de opgeladen elektriciteit aan de leden. Het platform is via smartphone toegankelijk en via de applicatie wordt de locatie van de laadpalen van het netwerk aangegeven. ENGIE staat in voor de voorstudie en de installatie van de laadpalen, het WE-EV-platform en de service desk (24/7).

ENGIE werkt samen met BMW en Renault om de invoering van WE-EV te versnellen. WE-EV wil tegen eind 2018 500 laadpunten installeren op het Belgische grondgebied. Tegen 2020 moeten dat er 2000 zijn, of een laadpaal per 15 km², en dat bovenop de laadpalen op openbare plaatsen.

 Wie lid wil worden van WE-EV surft gewoon naar de website van WE-EV (www.we-ev.be) en vult er zijn adresgegevens in.

 “ENGIE is de grootste groene producent van het land, met 630 MW. Dankzij onze 17.000 professionals in de sector van energie en services in België willen we een toonaangevende rol spelen in de energietransitie. Het verkeer is een grote energievreter met een hoge CO2-uitstoot. Het is een van de domeinen waarin we op een erg actieve en innoverende manier bijdragen tot de energietransitie. ENGIE speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de markt van elektrische voertuigen in België, zowel op het vlak van onderzoek en ontwikkeling van accu’s, als in het aanbieden van leverings- en laadoplossingen voor particulieren met ons aanbod. Met de WE-EV-oplossing zetten we vandaag nog een stap verder in ons aanbod van klantgerichte oplossingen en in de uitbouw van een laadnetwerk voor bedrijven”, zegt Philippe Van Troeye – CEO ENGIE BENELUX

Voor onze BMW i en BMW iPerformance-klanten is het belangrijk om voldoende laadinfrastructuur te kunnen aanbieden. Dankzij WE-EV zullen e-rijders erop kunnen vertrouwen hun elektrisch potentieel ten volle te kunnen benutten. Tegelijkertijd vergemakkelijkt dit oplaadnetwerk ook de instap van andere bedrijven. Een win-win voor zowel de samenleving als de betrokken partijen dus”, zegt Peter Henrich, voorzitter en CEO van BMW Group Belux.

 “Renault was in 2011 de eerste constructeur om een volledig gamma van 4 elektrische auto’s voor te stellen. Deze pioniersrol werpt nu zijn vruchten af met een eerste plaats op de Europese markt bij de elektrische voertuigen in 2017. De doorbraak van de elektrische auto in Europa is echter nog heel heterogeen omdat landen zoals België achterop hinken. De uitrol van een oplaadinfrastructuur is daarbij een belangrijke factor. Daarom verwelkomt Renault initiatieven zoals WE-EV met open armen”, geeft Jean-Paul Renaux, Algemeen Directeur Renault Benelux, aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *