zondag, december 8, 2024
MeganeNieuwsRenault nieuwsterugroep acties

Renault roept Mégane II Grand Tour (2003-2009) terug (BeNeLux)

megGT200309spoilerRenault verzoekt eigenaren van de Mégane II Grand Tour (vorig type, bouwjaar 2003-2009) om contact op te nemen met de Renault dealer. De terugroepactie is uit voorzorg in verband met een mogelijk probleem betreffende de achterspoiler op de kofferklep. 

Het is gebleken dat de bevestiging van de spoiler op de achterklep van deze auto in de loop van de tijd door externe oorzaken, bijvoorbeeld grote temperatuurwisselingen, bepaalde wasstraten en dergelijke, kan verzwakken. De Renault dealer zal de bevestiging van de achterklepspoiler preventief versterken en daarmee een solide montage garanderen.
Deze werkzaamheden zijn uiteraard kosteloos.

Alle Mégane II Grand Tour eigenaren die bij de RDW (NL) bekend zijn, hebben een brief ontvangen of zullen die ontvangen voor eind april. Indien men er de voorkeur aan geeft, kan men ook nu al contact opnemen met een Renault dealer.

26 gedachten over “Renault roept Mégane II Grand Tour (2003-2009) terug (BeNeLux)

  • paul pothuizen

    Eenbrief wordt niet gestuurd, wij zijn gebeld door een callcenter.

    Beantwoorden
  • brief net ontvangen, is een aangetekende brief. alleen zo’n spoiler zoals hierboven op de foto zit er bij mij niet op..

    Beantwoorden
    • Wij hebben gezocht naar een foto van een Megane II GrandTour met spoiler. Bovenstaande foto kwam te voorschijn, maar mogelijk niet helemaal de juiste spoiler. Hou toch die brief maar aan als zijnde juist, Renault weet het beter dan wij (in elk geval in dit geval 😉 )

      Beantwoorden
    • Lijkt mij wel. Het is een door de Renault importeur/netwerk opgezette actie.

      Beantwoorden
  • Geldt dit ook voor Megane’s zonder kofferbakspoiler??

    Beantwoorden
    • Lees het stukje eens door, zonder achterspoiler kan je ook geen probleem hebben met de achterspoiler.

      Beantwoorden
  • Helaas is bij onze Megane uit 2006 de achterklepspoiler er door wind afgerukt in 2009, op provinciale weg maar gelukkig geen schade aan andere auto’s. Rekening nieuwe spoiler: bijna 400 euro. Het probleem was toen nog niet bekend, dus wij hadden gewoon ‘pech’ gehad. Vandaag aangetekende brief van Renault gehad over dit probleem; ik ga toch proberen nog iets van de schade te verhalen!

    Beantwoorden
    • Nu er sprake blijkt van een productie’fout’ of in elk geval van een structureel probleem, lijkt mij dat zeker het overwegen waard. Benieuwd hoe het zal gaan.

      Beantwoorden
  • Bij mij precies hetzelfde geval.
    In 2009 Megane nieuw aangeschaft en in 2011 op zelfde wijze de spoiler verloren. Kosten 560 euro en pech dus want de dealer had er zogenaamd nog nooit van gehoord.
    De nieuwe spoiler zit overigens nu alweer los.
    Ik heb Renault Nederland aangeschreven, gemaild en ook de meegezonden portvrije envelop met alle correspondentie gevuld.
    Nu Renault aangeeft dat er een fabricagefout was lijkt me het niet meer dan normaal klantvriendelijk gedrag om de volledige schade te vergoeden.

    Beantwoorden
    • Vanmorgen ben ik bij de garagehouder geweest die in 2009 een nieuwe spoiler heeft gemonteerd. Hij vertelde dat Renault nu een ‘preventief’ setje levert, echter de spoiler wordt dan zó vastgezet dat het 3e remlicht niet meer te vervangen zou zijn?! Dus mocht je het probleem willen laten verhelpen, vraag dan goed na hoe dat zit!
      Mijn ouders kwamen met het idee om (als Renault niet reageert) naar RADAR te stappen.
      Wordt vervolgd.

      Beantwoorden
      • Spoiler is opnieuw gemonteerd (vast gelijmd) en nu het 3e remlicht kapot! Het kan niet gemakkelijk losgemaakt worden alles is verlijmd dus extra werkzaamheden gaat dit betalen?

        Beantwoorden
  • Mijn spoiler is vastgezet door de dealer,helaas hebben ze dit niet goed gedaan,de extra materialen waren niet goed vastgezet,als mijn spoiler er nu afgegaan was het ik het waarschijnlijk nergens op kunnen verhalenwas waarschijnlijk 1 van de eerste,lekker hoor moet ik weer een nieuwe afspraak maken,en een paar uur vrij nemen,ongelooflijk dat dit bij een renaultdealer gebeurd,schandalig

    Beantwoorden
  • Oeps. Ik heb dus ook die brief gekregen. Wegens tijdgebrek ben ik nog niet gegaan. En vandaag rij ik ineens zonder spoiler.. Heb ik nu problemen?

    Beantwoorden
  • Onze spoiler vloog er begin mei 2013 af, twee dagen later kregen we een aangetekende brief van Renault over de constructie fout. Wij blij dat dit ons dus geen geld zou gaan kosten en direct naar de dichtstbijzijnde Renault dealer gereden. Deze vertelde ons dat hij eerst toestemming van Renault Frankrijk moest krijgen om de hele spoiler te vervangen en erop te zetten. Die toestemming heeft hij nu, eind juni nog niet! Ik heb het idee dat we aan het lijntje gehouden worden door de betreffende dealer omdat hij niets verdiend aan de vervanging van de spoiler.
    Vandaag klacht ingediend bij Renault Nederland. Zij gaan alles uitzoeken. Vooralsnog rijden we al bijna twee maanden zonder spoiler en derde remlicht! Iemand ook deze ervaring gehad?

    Beantwoorden
  • Sander Remmé

    Afgelopen zaterdag vloog bij ons de spoiler er ook af. Ik heb de megane 4 maanden geleden gekocht voor mijn gezin en ik had dus nog nooit van een terugroepactie gehoord. Maar bij de dealer wisten ze ervan en zouden ze het onder garantie vervangen, netjes! Word ik later gebeld dat ze van het hoofdkantoor teruggefloten zijn en ik zelf de spoiler mag vervangen omdat de vorige eigenaar (een garage) nalatig is geweest door niet op de terugroepactie te reageren. Ik wil het hier absoluut niet bij laten zitten, heeft iemand ongeveer dezelfde ervaring wat betreft dit euvel?

    Beantwoorden
    • Op persoonlijke titel:

      Er is sprake van een productie/constructiefout. Mijn inziens en insteek in dezen zou zijn dat dit los staat van wie op moment van constateren de eigenaar is en dat het herstel niet voorbehouden zou moeten zijn aan ‘eerste eigenaren’.

      Sterker nog; ook meneer Renault mag wel wat meer oog en hart hebben voor diegenen die een gebruikte Renault kopen, zij bepalen uiteindelijk mede de inruilwaarde en daarmee het verkoopsucces van nieuw verkochte auto’s.

      Persoonlijk zou ik mijn rechtsbijstand met dit bijltje laten hakken, en er zelf niet mee bezig gaan.

      Dit is een klassiek voorbeeld hoe ‘customerservice’ niet moet.
      Auto verkocht, bye bye, zwaai zwaai. En op kantoor maar afvragen waarom het de verkopers niet meer lukt om (meer) auto’s af te zetten en de klanten niet terugkomen…

      Aftersales is zoveel meer dan een kerstkaart sturen naar je klanten en ze bestoken met folders.

      Beantwoorden
    • benieuwd hoe dit is opgelost, bij mij hetzelfde. Megane nu een jaar in bezit, nooit een brief gehad, dealer krijgt geen groen licht bij importeur, kosten: € 700,-…

      Beantwoorden
      • Laat ik hier nog even op terug komen, ik heb het uiteindelijk via een schade herstelbedrijf laten maken. En de factuur neergelegd bij mijn (all risk)verzekering. Voelt niet echt als gerechtigheid maar goed, ik heb een nieuwe spoiler. Sorry dat ik geen beter nieuws kan brengen, maar zo zou ik het oppakken.

        Groet en succes,
        Sander

        Beantwoorden
        • Hoi Sander, hartelijk dank voor je antwoord.
          Ik vond gelukkig een complete achterklep in dezelfde kleur op de sloop.
          Ga die er maar laten opzette bij een universele garage, kost uiteindelijk minder dan 1/3 !
          Vertrouwen in Renault heeft zo wel een fikse deuk opgelopen, volgende auto toch maar ergens anders shoppen…

          Beantwoorden
  • Ik ben pas geleden ook mijn spoilertje kwijtgeraakt op de snelweg. Nou zit ik zonder. Kan ik nog bij de Renault dealer aankloppen voor een vervangende spoiler?

    Mvg,

    Beantwoorden
    • Moeilijk te beantwoorden. Even vanaf de huiskamerbank-adovcaatje-spelen positie:

      Heb je een terugroepbrief gehad ?
      Zo ja, en je bent niet gekomen, dus hebt Renault niet in de gelegenheid gesteld een geconstateerd gebrek te verhelpen/erger te voorkomen.
      Dus antwoord in dat geval : Nee.

      Indien niet gehad, hoe kan dat. Was het niet ontvangen aan Renault te wijten, of aan jezelf.
      Was het aan Renault te wijten, schakel dan mogelijk je rechtsbijstand in als je bij de garage 0 op het rekwest kreeg. Was het aan je zelf te wijten, dan is het antwoord wederom: Nee.

      Maar goed, ik ben geen advocaat. Misschien iemand anders zijn licht hier over schijnen ?

      Beantwoorden
      • Hoi

        Bedankt voor de spoedige en bruikbare reactie.

        Ik heb de auto sinds februari 2013 en heb zelf geen brief gekregen..
        Wat kan ik nu doen?

        Mvg,

        Beantwoorden
  • Renault Rijder

    Alleen al als je de bevestigingspunten ziet, kan dit nooit vast blijven zitten. Bij ons waren er twee punten verdwenen, wil niet dat de spoiler vast gelijmd wordt. Van de week maar eens naar de dealer, de vorige is failliet gegaan. Maar dit is niet het enige zwakke punt van de Renault. Blijf optimistisch, maar kiezen voor de kwaliteit van Renault, de radio commercial, komt mijn str…… uit.

    Beantwoorden
  • Familie Frietman

    Deze week bij Indumij Etten-Leur spoiler laten terugplaatsen, ook contact met Renault NL gehad, spoiler wordt niet definitief vastgelijmd, perfecte uitleg van werkplaatschef gehad, perfecte service.
    Heren technici nogmaals bedankt.

    Beantwoorden
  • Paula Rozenbroek

    Ik heb wel gereageerd op de terugroepbrief van Renault. Bij de dealer is er toen ‘iets’ aan de spoiler gedaan. Terwijl ik ervoor nooit last had gehad van mijn spoiler, had ik na de ‘reparatie’ van de dealer wel ineens, dat mijn spoiler een nare knak gaf, wanneer mijn auto in de volle zon had gestaan. Die nare knak eindigde afgelopen voorjaar/begin zomer 2015 met een warme dag in de volledige breuk van mijn spoiler toen ik de achterklep opende om mijn boodschappen in te laden! Snel en heel voorzichtig met een loshangende spoiler (hing nog aan de kabels van het remlicht) naar de dichtstbijzijnde winkel gereden waar men ducttape verkocht en provisorisch vastgezet. Daarna kwam er helaas die vreselijke zomerstorm en jawel hoor, mijn spoiler waaide eraf, terwijl de afspraak bij de dealer al stond om hem te repareren. Eerst zoon opgehaald, daarna terug en spoiler opgezocht in de razende storm, gelukkig terug gevonden. De dealer heeft hem weer geplaatst, maar wilde wel de kosten van een kapot derde remlicht doorberekenen. Mooi niet dus! Gek he, dat een derde remlicht kapot gaat als de spoiler enkele tientallen meters door de lucht is gevlogen en met een klap op de grond terecht is gekomen. Maar daar was geen bewijs voor, volgens de dealer. Onder veel gemor toch het derde remlicht kosteloos gekregen. Tjongejonge. En wat schetst mijn verbazing. Afgelopen weekend was ik de auto van binnen aan het stofzuigen lekker in de zon, ik doe de achterklep open en de nare knak klonk weer!!
    Ik ga dus wederom bellen met mijn dealer, wordt vervolgd………

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *