RENAULT forum

De Verfrissende Transformatie van de Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145

De huidige Renault Clio kent één opvallend nadeel: het ontbreekt aan een duidelijke herkenbaarheid als nieuw model. Na een periode van drie jaar is het hoog tijd voor een grondige facelift, die de Clio een zelfverzekerder voorkomen geeft. Deze opknapbeurt is precies wat de auto nodig had, vooral nu de langverwachte elektrische Renault 5 op het punt staat de markt te betreden en de aandacht zal opeisen.

Vanuit het hart van Frankrijk worden enthousiast voorproefjes gegeven van de veelbelovende nieuwe elektrische Renault 5, die volgend jaar eindelijk in productie zal gaan. Er zijn kleurrijke conceptauto’s en zelfs een krachtig prototype met het embleem van Alpine gezien. De verwachtingen zijn hooggespannen en de nieuwe Renault 5 speelt dan ook een cruciale rol. Met zijn volledig elektrische aandrijflijn zal hij de plaats innemen van de populaire Zoe en een belangrijk wapen vormen in de strijd tegen het groeiende aanbod aan compacte EV’s, met een verwachte prijs van ongeveer 25.000 euro.

 

Naast de Renault 5 zal het Franse merk ook nieuw elektrisch leven blazen in de klassieke Renault 4 in 2025, waardoor het aanbod van elektrische auto’s verder wordt uitgebreid. De toekomst oogt rooskleurig voor Renault, met deze veelbelovende modellen die een belangrijke rol zullen spelen in de evolutie van elektrische mobiliteit.

Daling Verkopen Nieuwe Clio: Strategische Heroriëntatie

Te midden van de groeiende belangstelling voor de nieuwe R5, ontstond de bezorgdheid dat Renault mogelijk de interesse in zijn traditioneel succesvolle modellen zoals de Clio en Captur had verloren. Echter, niets is minder waar: sinds 1991 zijn er meer dan 6 miljoen Clio’s verkocht, en Renault is vastbesloten om dit indrukwekkende aantal verder uit te breiden. In de Nederlandse markt kan de verkoop van de compacte hatchback echter wel een impuls gebruiken, aangezien de jaarlijkse verkopen sinds de introductie van het huidige model gehalveerd zijn.

Desalniettemin is het belangrijk op te merken dat de kwaliteiten van de Clio nooit ter discussie hebben gestaan. Met een aantrekkelijke prijs biedt de auto een uitgebreide standaarduitrusting en kan hij zich zelfs meten met de ruimste en meest veelzijdige auto’s in zijn segment, dankzij een royale bagageruimte van 391 liter. Een nadere evaluatie van de marketing- en verkoopstrategieën lijkt dan ook noodzakelijk om het potentieel van de Nieuwe Clio volledig te benutten.

Als gerenommeerd automerk blijft Renault zich inzetten voor innovatie en kwaliteit, en met de introductie van de veelbelovende nieuwe R5 en andere toekomstige modellen, wordt een duidelijke heroriëntatie van de Clio-lijn overwogen. Het doel is om de aantrekkelijkheid van dit geliefde model te herstellen en het weer een prominente positie te geven in de harten van autoliefhebbers en consumenten in Nederland en daarbuiten. Een uitgebalanceerde strategie gericht op marketing, promotie en het inzetten van de nieuwste technologieën zal cruciaal zijn om het verkooppotentieel van de Nieuwe Clio optimaal te benutten in de dynamische en competitieve automarkt van vandaag.

De Verfrissende Transformatie van de Renault Clio

Een onmiskenbaar kenmerk dat ontbrak bij de vorige generatie Clio was een uniek gezicht. Het ontwerp miste het onderscheidende element dat bij een eerste blik direct zou verraden dat het om de Clio ging. Slechts de J-vormige dagrijverlichting in de voorbumper bood een herkenningspunt. Renault besloot dat het tijd was voor een grondige facelift en gaf vooral de voorkant van de gemoderniseerde Clio een verfrissende uitstraling. Nu is er geen twijfel meer mogelijk, je zult de nieuwe Clio niet langer verwarren met zijn voorganger.

Onder leiding van de talentvolle Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker hebben de designers de nieuwe ‘Nouvelle Vague’-designstijl van Renault geïntegreerd in het bestaande Clio-ontwerp. Het resultaat is indrukwekkend, met een opvallende grille en scherp gesneden lijnen. De staande, pijlvormige dagrijlampen geven de Clio een geheel eigen karakter, al zou een enkeling de gelijkenis kunnen opmerken met de Peugeot 308.

Met deze vernieuwde uitstraling heeft de Renault Clio een eigen plekje veroverd in de wereld van stijlvolle auto’s. De ‘Nouvelle Vague’-transformatie geeft hem een onderscheidend en eigentijds voorkomen, waardoor hij met trots zijn plaats inneemt in de nieuwe generatie Renault-modellen.

Houtvezels als duurzame stofferingsoptie

Het interieur van de vernieuwde Renault Clio heeft niet veel ingrijpende veranderingen ondergaan. In de Techno-uitvoering heeft Renault ervoor gekozen om een bekledingsstof te gebruiken die deels is vervaardigd uit houtvezels afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Het gebruik van echt leer is hiermee vervangen, en duurzame materialen vormen nu de kern van het interieurontwerp. Naast de al eerder geïntroduceerde Austral en de nieuwe Espace, is er nu ook een sportief uitgevoerde Esprit Alpine-variant van de vernieuwde Clio, geïnspireerd door het beroemde Franse sportwagenmerk.

Het interieur van de Esprit Alpine is voorzien van een handzaam sportstuur, gordels met subtiele accenten in de kleur Bleu de France, aluminium pedalen en Alpine-logo’s op de rugleuning. Het meest opvallende detail is wel

licht de Franse driekleur die subtiel is verwerkt in de schouderstukken van de kuipstoelen. Een opvallend kenmerk van de bekleding in de Esprit Alpine is dat deze voor 60 procent is vervaardigd van gerecyclede PET-flessen, wat bijdraagt aan een duurzame en milieubewuste benadering van het interieurontwerp.

De buitenkant van de Clio Esprit Alpine is te herkennen aan de grijze luchtgeleider in de voorbumper en de 17-inch lichtmetalen wielen, afgewerkt met blauwe naafkappen. Met deze harmonieuze combinatie van sportieve elementen en aandacht voor duurzame materialen, belichaamt de Clio Esprit Alpine de innovatieve en milieubewuste benadering van Renault’s voertuigontwerpen.

Een combinatie van sportiviteit en comfort

De vernieuwde Clio wordt in Nederland, zoals altijd, aangeboden met twee motorvarianten: de TCe 90 en de E-Tech Full Hybrid 145. Er is weloverwogen besloten om de LPG-versie niet in Nederland op de markt te brengen. “LPG blijft exclusief voor Dacia in Nederland,” legt een woordvoerder van de Nederlandse Renault- en Dacia-importeur uit. Onze testrit voerde ons over een lange route met de hybride-Clio in de Esprit Alpine-uitvoering. Ondanks de sportieve uitstraling ervaren we de Clio vooral als een uiterst comfortabele auto. Oneffenheden in de weg worden soepel geabsorbeerd door het onderstel, de besturing is licht en vloeiend, en rijgeluiden treden nooit op de voorgrond. Met zijn 17-inch wielen schuwt de Clio echter ook een snelle bocht niet.

De aandrijflijn van de Clio is een geavanceerd samenspel van technologieën. Deze hybride-aandrijflijn omvat een viercilinder motor zonder turbo, in combinatie met een startgenerator die fungeert als mild hybrid, en een krachtige elektromotor met een koppel van 205 Nm. De elektromotor is naadloos geïntegreerd in de automatische versnellingsbak, wat zorgt voor een efficiënte en soepele werking van het voertuig.

Het intelligente systeem stelt de Clio in staat om zoveel mogelijk in volledig elektrische modus te rijden, afhankelijk van de beschikbare stroomvoorraad. Hierdoor wordt het brandstofverbruik tot een minimum beperkt. Op papier resulteert dit in een indrukwekkend gemiddeld verbruik van 4,2 liter benzine per 100 kilometer, oftewel 1 op 23,8. In de praktijk blijkt de Clio zich ook te bewijzen, met een realistisch verbruik dat rond de 1 op 20 ligt. Dit getuigt van een uitstekende prestatie op het gebied van efficiëntie.

De Clio met zijn geavanceerde hybride-aandrijflijn biedt daarmee niet alleen een milieubewuste rijervaring, maar ook een keurig en zuinig brandstofverbruik, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor moderne en bewuste automobilisten.

Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145: Een Uitmuntende Motorvariant

De automaat in de Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 is een staaltje complexe techniek. Hij beschikt over vier voorwaartse versnellingen en voor de elektromotor zijn nog eens twee afzonderlijke versnellingen ontwikkeld. Soms leidt dit tot enigszins opmerkelijke geluiden vanuit de motorruimte. Dit komt doordat de benzinemotor verantwoordelijk is voor het opladen van de batterij en soms lijkt te zweven tussen verschillende toerengebieden. Desondanks verloopt de samenwerking tussen de viercilinder, startgenerator en elektromotor buitengewoon soepel en zonder schokken.

De populariteit van de Clio E-Tech Full Hybrid 145 als motorvariant groeit gestaag. Ongeveer 25 procent van alle Clio-kopers heeft reeds voor deze hybride gekozen. Voor de Clio E-Tech Full Hybrid 145 Esprit Alpine heeft Renault een aantrekkelijke prijs bekendgemaakt: € 30.120. Gezien de rijke uitrusting van de auto is dit een bijzonder schappelijk bedrag. De prijzen voor de overige versies worden binnenkort door Renault bekendgemaakt.

Met zijn geavanceerde hybride technologie en overtuigende prestaties heeft de Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 zich onmiskenbaar ontwikkeld tot een essentiële keuze voor de moderne autobezitter. De soepele en harmonieuze samensmelting van de verschillende aandrijfbronnen maken deze Clio-variant een waar genot om mee te rijden, terwijl de uitstekende uitrusting de belofte van een plezierige en comfortabele rijervaring inlost. Met recht een indrukwekkende toevoeging aan het Renault Clio-gamma.

Mobiele versie afsluiten